ENJOYING LIFE (Blog 4)

27 september 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Hi!

Vanuit mijn kamertje in de wijk “the Outer Sunset” met mijn raam wijd open en de zon die volop naar binnen schijnt, typ ik deze blog. Want ja, eindelijk mooi weer hier! (yaaas) De San Franciscanen zeiden al: “In September the weather will be better” Maar echt geloven deed ik het nog niet. Maar ze hadden gelijk! We begonnen september al heerlijk met een hittegolf van +- 37 graden, die aan het strand prima uit te houden was (zelfs in de ijskoude Stille Oceaan gezwommen!) en de temperatuur is daarna een aangename 20 graden gebleven met zon (wel alleen overdag, ’s avonds altijd jas mee). Qua weer is September echt een hele fijne maand, in tegenstelling tot wat ik had toen ik hier aankwam. Helaas zal het binnenkort wel weer bewolkt worden hier, maar nu nog even genieten.

Ik weet het, het is al een tijdje geleden sinds ik wat heb gepost, maar het is er steeds niet van gekomen. Ik heb echt een geweldige tijd hier met hele leuke mensen om mij heen en alle mooie dingen die California te bieden heeft. Ik geniet van elke seconde! Bereid je voor want dit wordt een lange blog (echt veel te lang niet meer geschreven).

NAPA & SONOMA VALLEY

De afgelopen tijd heb ik samen met de vrienden die ik hier heb gemaakt (en Celine & Winnie waarmee ik samen hierheen gevlogen ben, veel liefde voor jullie) al veel leuke tripjes gedaan, zoals onder andere: Napa & Sonoma Valley. Dit is een wijnstreek die boven San Francisco ligt, ongeveer 1,5 uur rijden. Omdat dit meer landinwaarts ligt heeft dit gebied al een heel ander klimaat dan San Francisco, het is er veel warmer. Die zondag dat wij gingen was het overdag ook 37 graden. Op het vliegveld van SF hebben wij een auto gehuurd. In de VS mag je een auto huren vanaf je 21e, wel moet je tot je 25e een jongerentoeslag van 25 dollar per dag betalen. Samen met Winnie, Suzanne (de zus van Winnie die hier gezellig op bezoek/vakantie was) en Celine vertrokken we. Ik mocht die dag rijden en Suzanne was tweede bestuurder. In het begin was het even wennen omdat alle auto’s standaard een automaat zijn hier in de VS, maar na een tijdje voelde het net als een botsauto: alleen gas geven en remmen. Ik vond het heerlijk om hier te rijden en het absolute hoogtepunt was toch wel over de Golden Gate Bridge rijden. We hadden van tevoren een leuke wijngaard opgezocht op internet (Cline Cellars), die een gratis winetasting en rondleiding had. Het was echt prachtig aangelegd en de mensen waren erg vriendelijk. De meneer die daar werkte had in de jaren 70 aan de Radboud Universiteit gestudeerd, dus we waren blij verrast dat hij ons in het Nederlands aansprak. Na het bekijken van de grote hal met honderden wijnvaten en de prachtig aangelegde tuin met wijnvelden, mochten we gaan proeven. We voelden ons echt heel professioneel, maar we zijn natuurlijk helemaal geen wijnkenners, dus deden net alsof. Het was super interessant wel. Ik heb uiteindelijk een erg lekkere rosé gekocht. Het was zo warm die dag dat we maar besloten door de wijnvelden richting de kust te gaan. Daar was een soort halve baai waar we konden zwemmen (Seashore Point Reyes). Hier hebben we de rest van de middag gechillt en van de natuur genoten. We hebben de dag afgesloten en heerlijk gegeten bij een superleuk lokaal eetcafé met livemuziek. Daarna reden we in het donker weer naar huis onder een mooie sterrenhemel en zagen we aan de kant van de weg wilde dieren, omdat we ons natuurlijk in een enorm natuurpark bevonden. We reden weer terug over de golden gate en zagen downtown SF prachtig verlicht.

SANTA CRUZ

Een grote wens van mij was Santa Cruz bezoeken, een heel erg mooi stadje aan de kust (tevens ook liggend aan de bekende route aan de kust: Route 1 die onder andere van San Francisco naar Los Angeles gaat). We hebben dus ook een stukje van deze route mogen rijden naar Santa Cruz, het duurde ongeveer 1,5 uur. Celine en ik zijn meegevraagd door onze Zweedse vrienden (Magda, Sofie, Malin, Olivia en Jack). Zij hadden plannen daar heen te gaan en hadden nog 2 plekken over in hun gehuurde 7-zitter. Santa Cruz staat bekend om de laid-back/relaxte sfeer, surfers, mooie boulevard en strand en een typisch Amerikaans pretpark aan het strand (wat je ook altijd in films ziet!). Ook is het klimaat in Santa Cruz (ookal is het heel erg dichtbij SF) veel aangenamer, het echte “California weer”. Die dag hebben we natuurlijk al erg genoten van de heenweg over de Route 1 en tussendoor ook een tussenstop gemaakt in een leuk, lokaal ontbijt/koffietentje. Toen we aankwamen hebben we heerlijk over de boulevard gelopen, (veel) eten gehaald in het pretparkje, op het strand gechillt en zijn we ook nog in een paar achtbanen geweest. Vervolgens zijn we na de middag richting de pier gelopen en hebben daar heerlijk verse vis en zeevruchten (want ja we zitten aan de Stille Oceaan) gegeten in een restaurantje met prachtig zeezicht. Daarna zijn we met zonsondergang teruggereden richting het SFO International Airport om daar de auto in te leveren. Vanuit daar zijn Celine en ik doorgegaan naar een huisfeestje van een paar internationale studenten.

PRE-PARTY’S EN UITGAAN

Aangezien drankjes tijdens het uitgaan toch best wel prijzig zijn hier in SF en we het indrinken vanuit Nederland toch best wel gewend zijn, drinken we vaak in voordat we de stad in gaan. Vaak drinken we dan in bij andere internationale studenten thuis en spelen we beerpong (voor de oudere generaties: Google het haha). Daarna pakken we vaak een Uber of Lyft (mensen rijden met hun eigen auto als taxichauffeur) naar de stad. Dit is ongeveer $4-6 per persoon. Voor dat geld hebben we geen zin om de bussen uit te zoeken (zoals in mijn vorige blog al verteld, we reizen wel gratis met de bus en metro door SF) en je bent lang onderweg met het openbaar vervoer. Ook is Uber of Lyft perfect als je alleen naar huis moet in het donker, je carpooled dan met andere Uber/Lyft gebruikers, waardoor je alsnog goedkoop thuis kan komen (soms wel met omweg). Stappen doen we elke week op donderdag want dan wordt de TGIT (Thank God It’s Thursday) georganiseerd voor ons door de studievereniging voor internationale studenten. Elke week gaan we naar een andere bar. Deze bars liggen verspreid door de stad, wel zijn de meeste rond het gebied van de Castro (erg gezellige gay-buurt).

FIETSTOCHT SAUSALITO

Samen met Celine, Magda, Sofie en Malin ben ik een dagje in Sausalito geweest. Dit is een dorp aan de andere kant van de Golden Gate Bridge. We hebben fietsen gehuurd, en vanaf Marina District (noorden van San Francisco) fietsten we langs het water, over de Golden Gate (maar liefst 2,7 km lang!). Dit was echt prachtig, want we hadden het beste weer voor dit tripje. Het was niet normaal helder en erg warm (normaal gesproken zie je de Golden Gate nooit in zijn geheel door mist/bewolking). Ondertussen een aantal keer gestopt om prachtige foto’s te nemen (neem weer eens een kijkje in mijn fotoalbum op mijn blogpagina!). De fietstocht had veel heuvels, vooral toen we eenmaal de brug over waren gefietst. Als echte Nederlander was fietsen voor mij geen probleem natuurlijk (al merkte ik wel aan mijn conditie dat ik al ruim 1,5 maand niet meer heb gefietst...) Sausalito is echt een prachtig dorp. Zo dichtbij San Francisco, maar dat gevoel heb je helemaal niet. Het voelt aan alsof je in Zuid-Europa bent, echt prachtig. Ook kan je de prachtige skyline van SF zien. Sausalito heeft erg leuke eettentjes aan het water. Daar hebben we dan ook heerlijk genoten van onze zalmburgers en andere smikkels (haha kut woord, maar i love it). Vervolgens hebben we nog een stukje verder gefietst op weg naar Old Mill Park, waar je enorme redwood bomen kan zien. We kwamen er helaas onderweg achter dat dit echt te ver weg was en we ook voor het donker weer in San Francisco wilden zijn. We zijn dus weer teruggefietst. Na wat ijskoffie en ijsjes in Sausalito zijn we op huis aan gegaan. We hadden de optie om de ferry terug te nemen naar downtown San Francisco, maar wij zijn diehards, dus het hele stuk ook weer teruggefietst (heel stijl en veel bulten) (wij vonden de heenweg al zwaar, maar die was in vergeleken met de terugweg piece of cake). We hebben de dag afgesloten bij onze Zweedse vriendinnen thuis met echte Amerikaanse XXL-pizza’s en een filmpje.

FOLSOM STREET FAIR

Dan de Folsom Street Fair, echt een verhaal apart. Dit is hét jaarlijkse BDSM-festival van San Francisco. SF wordt gezien als een vrije stad, veel culturen die samenkomen, alles en iedereen wordt hier geaccepteerd, erg LHTB+ friendly en dat vind ik mooi om te zien. We gingen maar even een kijkje nemen, aangezien we van iedereen en zelfs van de uni hebben gehoord dat we dit echt even gezien moeten hebben. Nou, als je Fifty Shades of Grey hebt gezien: alles is voorbijgekomen tijdens de fair. Zweepjes, leer, maskers, naakte mensen, mensen met fetisjen, noem maar op. Ik vind het leuk voor deze mensen dat ze een keer per jaar in het openbaar zichzelf kunnen zijn, maar voor mij was het allemaal best wel heftig. We hebben het ook niet langer dan een half uur volgehouden. Het was erg mooi weer die dag, dus we hebben bij Union Square een heerlijke frozen yoghurt met vers fruit en chocola gehaald.

COLLEGE-LIFE

Nu lijkt het natuurlijk alsof ik alleen maar bezig ben met vakantie vieren en leuke dingen doen (doe ik ook haha), maar ik heb natuurlijk ook school. Daarvoor ben ik hier tenslotte ook naar de VS gekomen. Ik volg dus, zoals al eerdergenoemd, vijf vakken aan de San Francisco State University. Ik vind de school echt geweldig. De manier van lesgeven is zo anders en zo interessant om een keer mee te maken eigenlijk. Ik begin er nu steeds meer aan te wennen, want ik had er in het begin wel moeite mee soms. Aangezien het in Nederland precies het tegenovergestelde is. Docenten willen discussie, willen meningen horen, willen actieve gesprekken tijdens de les. Een schooldag kost op deze manier wel veel meer energie, maar zo haal je wel meer uit de lessen vind ik. Ook hoef ik zo voor tentamens minder te leren, aangezien ik nog veel onthoud van wat er in de lessen besproken is. Toetsing gaat hier ook anders dan in NL. In Nederland heb je vaak acht weken lang een vak, en aan het eind een groepsopdracht of groot tentamen. Hier heb je wel drie tentamens of meer per vak, groepsopdrachten, aanwezigheidsplicht, individuele assignments, participatie enz. Hierop wordt dus uiteindelijk je eindcijfer gebaseerd. Het cijfersysteem is ook heel anders dan in Nederland. Je krijg hier A tot en met F, waarbij A het beste is. Alles lager dan een D (60%) wordt hier als onvoldoende gezien. Maar een C (65%-70%) wordt hier ook als als best wel slecht gezien. Terwijl dat in Nederland natuurlijk een goed cijfer is. Studenten streven hier echt naar een A of B (80%-100%), dit is in Nederland erg hoog, dit wordt alleen maar soms behaald. Ik heb gevraagd waarom dit zo is aan de coördinator en begeleidster van internationale studenten aan de SF State. Zij vertelde me dat het verschil hier is dat docenten bereid zijn zulke hoge cijfers te geven aan studenten en dat het hier zeker mogelijk is om 90% te behalen. Ook worden hier bijna geen tentamens met open vragen gegeven, dus alles is bijna multiple choice (persoonlijk vind ik dit makkelijker). Qua niveau denk ik dat een Hogeschool in Nederland net iets hoger ligt. Maar als je kijkt naar de hoeveelheid aan huiswerk en papers wat we moeten inleveren, denk ik dat ik hier wel echt meer voor school doe dan in Nederland. Ik word dus zeker wel uitgedaagd hier. Tot nu toe vind ik mijn vakken ook nog steeds geweldig. Ik heb een hele mooie combinatie van vakken samengesteld, ze sluiten ook mooi op elkaar en op alles wat ik tot nu toe in Nederland en tijdens mijn stage in Berlijn heb geleerd aan. Docenten tonen echt interesse in elke student (mits je goed meedoet in de les haha) en hebben echt het beste met je voor.

IPHONE

Even een kort stukje over elektronica, en dan met name telefoons, tablets, camera’s en laptops, die zijn in de VS echt veel goedkoper dan in NL. Mijn oude iPhone crashte na 3,5 jaar, en toen besloot ik al gauw dat ik hier de nieuwste iPhone wilde gaan kopen, aangezien deze hier omgerekend €200 goedkoper is dan in Nederland op dit moment. Dus ik op de launch day van de iPhone 8 met mijn blije hoofd naar de Apple store. Helemaal blij nu. Maar wat ik dus wil zeggen, mocht je de mogelijkheid hebben telefoon of laptop in de VS te kopen, doe het! Niet via post/pakketje, want dan moet je er importheffingen over betalen.

PLANNEN

De tijd gaat echt veel te snel hier. Al bijna twee maanden zit ik hier nu. Over drie maanden is het kerst en dan is het semester ook al afgelopen. Ik wil nog zoveel meer zien hier, daarom heb ik nog erg veel tripjes en reizen op de planning staan. Wat deze tripjes zullen zijn, lees je in mijn volgende blogs!

Vandaag staat (waarschijnlijk) de laatste warme stranddag van dit jaar in San Francisco (30°C) op de planning. Dus ik ga nog heerlijk genieten van het mooie weer. Maar eerst slapen, want het is nu nacht haha.

Bedankt voor het lezen, en bekijk mijn fotoalbum (blog 4)!

Heel veel liefs vanuit The Golden State,

Ellen ❤️