INTRODUCTION AT SF STATE! (Blog 3)

26 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Hey!

Yes, weer een nieuwe blog! En dat te bedenken dat ik eigenlijk helemaal geen schrijfster ben, nooit geweest ook. Maar ik vind het gewoon leuk om mijn ervaringen en gebeurtenissen te delen en dit een keer uit te proberen. Ook hoef ik zo niet 100x hetzelfde verhaal te vertellen, maar kan ik iedereen verwijzen naar mijn blog. Verder superleuk voor mijzelf om dit later een keer terug te lezen.

Maar goed de week van de introductie dus, die op dinsdag 15 augustus begon. In de VS gaat de introductie er heel anders aan toe dan in Nederland. In Nederland ga je vooral veel feesten, activiteiten doen en de stad leren kennen. In de VS is het vooral heel erg informatief. De eerste dag kregen we, nadat we onze koffie en donut hadden gepakt, informatie over de cultuurshock, do’s and don’ts in Amerika (“How are you?” betekend niet echt “hoe gaat het met je?”. Het is meer een stopwoordje, je hoeft er dus geen antwoord op te geven en verwacht al helemaal niet dat iemand antwoord geeft wanneer je terugzegt “Fine, and you?”), het schoolleven op SFSU, de verschillende studieverenigingen die er zijn, verhalen van docenten en studenten van de SFSU enz. Omdat het best een lange zit was in de grote aula, werden er tussendoor SFSU-merchandise spullen (mokken, shirtjes etc) verloot. Iedereen had een zogenaamde raffle-ticket. Maarja, ik win zoals altijd nooit iets. (Daarom heb ik samen met een paar anderen na de eerste introductie dag onze San Francisco State University trui gekocht, yaay.) Verder is de introductie echt lekker typisch Amerikaans met natuurlijk de mascotte, een alligator (Go SF gators!), en hele blije en enthousiaste mensen die blij zijn onze groep van 250 internationale uitwisselingsstudenten van over de hele wereld te verwelkomen. Die middag werd er door de IEEC (studievereniging voor internationale studenten) de famous Golden Gate Bridge walk georganiseerd. Met ongeveer 40 man liepen we heen en weer de Golden Gate over, wat echt super vet was. De Golden Gate is ongeveer 3 km lang, dus dat was wel een flinke wandeling. Vanaf de Golden Gate konden we heel mooi de kustlijn van SF zien met downtown SF en de oude gevangenis Alcatraz.

Die woensdag daarna zaten we in dezelfde grote zaal, maar nu waren er tafels neergezet waar we allemaal aan moesten gaan zitten. En het liefst met zoveel mogelijk verschillende landen bij elkaar, zodat je nieuwe mensen/culturen kon leren kennen. Ondertussen kregen we uitleg over ons J-1 visum en wat we daar allemaal wel en niet mee konden doen. Na die tijd hebben we ook onze schoolpassen laten maken, waarmee we op school kunnen printen, identificeren en waarmee we gratis gebruik mogen maken van het openbaar vervoer in heel San Francisco (werkt als een studenten ov, heel relaxed).

Op dag drie kregen we informatie over de verschillende taken die de SFSU van ons als student verwacht. We konden allemaal zelf kiezen wat we graag willen doen om te helpen. De opties waren o.a.: wekelijks met andere studenten in gesprek gaan die onze taal willen leren, flyeren, bloggen op de website, fotograferen op evenementen, je eigen school vertegenwoordigen op o.a. de Study Abroad fair. Dat laatste heb ik gekozen. Aangezien ik deel uitmaak van een uitwisseling, ben ik nu in San Francisco omdat een student van de SFSU ervoor heeft gekozen om een half jaar aan de HAN in Arnhem te studeren. Dus is het de bedoeling dat dit partnerschap de volgende jaren ook nog blijft bestaan. Daarom sta ik een paar keer dit half jaar, samen met andere studenten uit Nederland ons land en onze school te vertegenwoordigen. Met de hoop dat er meer Amerikanen in de komende jaren naar Nederland willen. Dit is heel leuk, want je komt zo in gesprek met andere studenten en we mogen onze prachtige Nederland-tafel creëren voor op de fair. Die middag moesten we verder allemaal info over ons nieuwe woonadres, verschillende kopieën van paspoort, visum etc. inleveren. Na de introductiedag werd er door de IEEC weer iets leuks georganiseerd, we gingen met z’n allen naar een klein schattig foodtruck festival (yaaass love food) en daarna waren er op loopafstand een paar verschillende barretjes waar we met z’n allen heen gingen feesten.

Het weekend was begonnen en op vrijdag besloten we met een paar meiden Baker Beach te gaan verkennen. Dit is een strand helemaal in het noordwesten van SF. Vanaf hier kan je prachtig de Golden Gate zien. Samen met Adela, Luisa, Winnie & Celine liep ik het strand af en werden er nog wat leuke foto’s gemaakt (kijk in het dropdown menu bij foto’s!).

Zaterdag heb ik samen met Winnie en Celine de Twin Peaks beklommen, twee hele hoge heuvels die prachtig boven SF uitsteken. Vanaf daar heb je echt een adembenemend uitzicht over de hele stad. Waar we niet echt rekening mee hadden gehouden, is dat het superhard waait daarboven. Je moet letterlijk je evenwicht proberen te houden, want anders lijkt het wel alsof je wegwaait. We hielden het bovenop ook niet heel lang vol, maar een paar mooie foto’s hebben we wel kunnen maken. Die avond hadden Winnie en ik afgesproken samen wat te gaan drinken met de Zweedse meiden Malin, Sofie en Magdalena. We zijn beland in een mooi café in een zijstraatje van Union Square (classy as fuck).

Zondag een relaxte wandeling naar Ocean Beach gemaakt vanaf mijn kamer samen met Winnie.

Maandagavond was er alweer een evenement voor ons georganiseerd door de IEEC. In de Q-Bar (gay bar in de wijk Castro, maar het was een straight-avond hahah) waren de mixdrankjes tot midnight maar $1. Dit betekende losgaan op heerlijke 90’s/00’s hits. Echt heel erg leuk dat er zoveel georganiseerd wordt voor ons internationals, want zo leren we steeds weer andere bars kennen die verspreid door SF liggen.

En dan nu een activiteit die echt op mijn bucketlist stond. Dinsdag zijn we naar het AT&T stadion gegaan en hebben we een typisch Amerikaanse honkbal wedstrijd bekeken, na van tevoren te hebben gegeten bij Super Duper Burgers (looove). Dit was samen met bijna alle Nederlandse, Zweedse en Duitse meiden die we hebben leren kennen. De San Francisco Giants speelden tegen de Milwaukee Brewers uit Wisconsin. De sfeer in zo’n stadion is geweldig en alle clichés zijn waar. Van kiss-cam tot bier, hotdogs en popcorn op de tribune. En van foam fingers tot typische honkbal (orgel) geluiden om het publiek te amuseren (loved it). Wat echt supergrappig is, is dat als een speler aan slag is, je die persoon op het grote beeldscherm ziet, in een overdreven actiepose met knuppel en heel groot zijn naam daar onder (heerlijk). Ook maakten de SF Giants een prachtige homerun, wat toch wel het toppunt was.

En dan nu toch echt waar ik eigenlijk voor naar SF ben gekomen: school. De zomervakantie is nu dan toch echt voorbij. Aankomend semester ga ik de vijf vakken: Cross Cultural Business Innovations, Public Relations, Consumer Behavior, Doing Business in Emerging markets en Conference & Event Management volgen. Donderdag had ik mijn eerste echte lesdag. Het is zo anders dan in Nederland. De campus is bomvol, overal kraampjes, mensen die je flyers in de hand drukken, fraternities & sororities (studentenverenigingen) etc. Wel heel erg leuk om te zien. Ik heb bijna alleen maar les in het Business gebouw, dus ik kon alles snel vinden gelukkig. Lessen zijn ook totaal verschillend. Docenten willen heel graag dat iedereen heel erg actief is in de les en bij elk genoemd punt de discussie aangaat of vinger opsteekt (houd ik niet zo van). Maar ze bedoelen het allemaal goed en willen graag dat iedereen zoveel mogelijk kennis opdoet tijdens de les. Wel is elke docent heel verschillend en vult heel eigen zijn of haar les (ook veel verschillende culturen en afkomst tussen de docenten (super interessant wel), soms wel moeilijk verstaanbaar). Een docent van mij komt uit Jamaica, heerlijke vent, heeft overal op de wereld en door heel Amerika gewoond, heeft heel erg veel ervaring in het bedrijfsleven, spreekt meerdere talen en kende Nijmegen (yeeey) toen ik vertelde dat ik uit Nederland kwam. Ik kijk heel erg uit naar zijn lessen. Wat me verder wel opvalt is dat docenten anti elektronica zijn, je mag alleen op papier meeschrijven en alles moet op papier uitgeprint zijn. Voor een staat als Californië (uhhm Apple komt hier vandaan?) vind ik dat ze daarop behoorlijk achterlopen. De stoel + tafel combinatie is by the way heerlijk Amerikaans, wel een beetje krap.

Bedankt voor het lezen maar weer en ik geef jullie over een tijdje weer een update! Kijk vooral nog even tussen mijn foto’s!

Liefs,

Ellen ❤️

P.s. Wisten jullie dat 50% van de bevolking van San Francisco Chinees is?! Echt niet normaal. Veel op straat wordt ook in het Chinees aangegeven of omgeroepen.

1. Rianne K.:
    26 augustus 2017
    Hoi Ellen. Voor iemand die niet van schrijven houdt heb je het geweldig leuk beschreven. Zo te zien gaat het daar goed. Ook hele leuke foto's Succes met de studie en nog een fijne tijd daar!
  2. Edwin:
    26 augustus 2017
    Het was een plezier om je blog te lezen! Go girl!
  3. Gosia:
    26 augustus 2017
    Ellen prachtig geschreven! Wat kun je dat goed!
  4. Theo:
    26 augustus 2017
    Ik heb Met plezier je verhaal gelezen.
    Ga zo door !
  5. Patricia:
    27 augustus 2017
    Heerlijk om te lezen!!!
    Super dat je het zo naar je zin hebt