ARRIVED IN THE GOLDEN STATE! (Blog 2)

14 augustus 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Hoi allemaal!

Wat heb ik in korte tijd toch veel gedaan. Ik begin wel gewoon bij het begin. Op 9 augustus vertrok ik ’s morgens samen met mijn ouders en zusje (Olivia) naar Schiphol. Mijn vlucht ging om 13.30 uur. Ik vloog met een overstap in JFK (New York) naar SFO (San Francisco). Dit was eerst niet de bedoeling, want ik had een directe vlucht geboekt via KLM. Maar aangezien deze ineens geannuleerd was, werd dit alternatief aangeboden. Gelukkig heb ik nu wel recht op een vergoeding. Maar goed, na het afscheid nemen met mijn ouders en zusje, liep ik met een dubbel gevoel door de security check (lees: betraand gezicht). Aan de ene kant heel veel enthousiasme, maar ook een apart gevoel omdat je alles achterlaat (gelukkig komen ze me met kerst en nieuwjaar opzoeken). Het vliegtuig vertrok volgens de planning en samen met Winnie en Celine vloog ik richting de Verenigde Staten. De reis heeft uiteindelijk 18 uur geduurd. We kwamen rond 22.00 uur plaatselijke tijd aan en het was nog steeds 9 augustus door het tijdverschil van 9 uur. Bij aankomst hebben we de koffers opgehaald en samen een taxi genomen naar het centrum. Daarna gingen we naar onze hostels, want we waren kapot. Het was avond in California, dus ik kon ook gelijk een hele nacht doorslapen. Mijn kamer in het hostel zag er perfect uit, dus ik kwam gelukkig erg fijn aan.

De volgende dag had ik met Celine en Winnie afgesproken ergens te gaan ontbijten. Vanaf mijn hostel liep ik door het indrukwekkende China Town naar Union Square, want daar in de buurt sliepen zij. We wilden een typisch Amerikaans ontbijt in een diner. Na een beetje rond te hebben gekeken vonden we een leuk, typisch Amerikaans tentje. We aten scrambled eggs, sausages, toast en iets wat smaakte naar aardappel. Na deze brunch gingen we uitzoeken hoe de bussen hier werken, want we hadden die middag een picknick met de internationale studenten in Dolores park. Superleuke manier om iedereen te leren kennen. De door ons gekozen bus reed natuurlijk niet hoe wij het bedacht hadden, maar na een stukje lopen (lees: flinke hike, want ja SF is gebouwd op 42 heuvels) hadden we het toch gevonden. Het weer was prachtig en lekker warm. Die middag heb ik ook mijn buddy Emily leren kennen. Op een gegeven moment was de zon weg en begon het flink koud te worden (doordat SF een schiereiland is, dat grenst aan de oceaan en een baai, heeft het een heel apart klimaat. Als het lijkt een warme dag te worden, kan het ineens heel erg hard afkoelen). We hadden best wel honger, dus toen hebben we pizza gegeten in de buurt van het park. Na het eten merkten we hoe moe we nog waren van de jetlag, dus zijn we weer richting onze hostels gegaan.

Even tussendoor, alles hier is extreem duur. SF is een van de duurste steden ter wereld, niet alleen het wonen (waar ik over vertelde in mijn vorige blogpost), maar ook uit eten gaan, supermarkten en bars. Ketens zijn daarom erg chil, omdat deze overal op de wereld dezelfde prijzen hebben en niet extra duur zijn. Helaas niet altijd even gezond en de lokale tentjes zijn vaak het leukst. Buiten de prijzen, is SF een prachtige stad met veel sfeer.

De vrijdag stond voor mij in het teken van een kamer vinden. Samen met Celine, die ook nog geen kamer heeft, ging ik kijken bij de ongemeubileerde kamer van $800 per maand die ik in Nederland al had gevonden (dit is heel erg goedkoop voor SF), bij een kamer van $1000 per maand en een kamer van $1200 per maand. De laatste twee waren gemeubileerd. Deze had ik een paar dagen geleden via Facebook nog erbij gevonden. Ik had nu best een luxepositie, want ik mocht dus kiezen. Het is hier niet zoals in Nederland, dat ze mensen kiezen op een kijkavond. Als je als eerste erbij bent, mag je de kamer vaak ook gelijk hebben. De kamer van $800 viel voor mij af omdat hij in een andere (buur)stad lag (Daly City) en geen meubels had, dit zou me toch meer stress opleveren. De kamer van $1200 had geen raam, die viel voor mij dus helemaal af. De kamer van $1000 lag op een perfecte plek, namelijk in the Outer Sunset. Een hele fijne wijk, met veel studenten en een paar minuten lopen vanaf de zee (liefde). Wel is het appartement gedateerd, vanbinnen ook oud en ik deel het appartement met een jongen die afgestudeerd is en werkt. Dit neem ik allemaal voor lief, want en de prijs valt dus mee (lees: eigenlijk gaat het nergens over hoe duur, maar voor SF goedkoop), en de ligging is perfect. Ik was erg blij dat ik zo snel een kamer kon vinden, want zo hoefde ik geen nachten bij te boeken in het hostel.

Op zaterdag kwam mijn huisgenoot mij ophalen bij het hostel en heb ik mij in mijn kamer geïnstalleerd. Die middag had de IEEC (studentenvereniging voor internationale studenten van de SFSU) een campus tour voor ons georganiseerd. Dit was weer een leuke gelegenheid de internationale studenten te leren kennen. Ik verbaasde mij erover hoe dichtbij ik bij school woonde. Ik kan gewoon 1 bus pakken die 2 blokken verder vertrekt en voor de deur van school stopt. Ik ben in totaal 20 min onderweg. De tour was heel leuk en de campus is zo groot en echt Amerikaans (love it). Ze bieden echt letterlijk bijna elke richting/vak aan, hebben een zwembad/wellness gedeelte voor studenten en sommige gebouwen zijn soms 24/7 open (dit is wel wat anders dan de HAN in Nijmegen). Op dit moment is het nog vakantie, dus de campus was helemaal leeg. Na deze tour gingen we met een gedeelte van de internationale studenten naar een Amerikaanse bar. Iedereen moest zich legitimeren bij binnenkomst (het is Amerika dus je moet 21 zijn om te mogen drinken en ze zijn hier echt super streng in). Het viel me echt op hoeveel Nederlanders, Zweden, en Noren naar SF zijn gekomen. Verder waren er een paar Australiërs, Duitsers en nog een tiental andere landen aanwezig.

Vandaag, zondag was een rustige dag. Eerst lekker uitgeslapen en daarna een kijkje genomen bij pier 39. Op deze pier zijn veel toeristische winkeltjes te vinden en dé attractie: de tientallen zeeleeuwen die daar altijd liggen. Vanuit deze pier is de oude gevangenis Alcatraz goed te zien en in de verte de famous Golden Gate bridge.

Morgen, maandag ben ik van plan naar de IKEA (hebben ze hier gelukkig, love it) in Oakland (buurstad) te gaan en mijn eigen deken + kussens te kopen en een paar andere dingetjes die ik nog nodig heb om een half jaar hier te leven.

Vanaf aanstaande dinsdag 15 augustus begint de introductie op school en die week daarop beginnen de colleges, waar ik erg naar uitkijk!

Vergeet vooral niet een kijkje te nemen bij de map: “foto’s” op mijn blog. Dan hebben jullie meer een beeld bij mij verhalen.

En als je zo ver gekomen bent, bedankt voor het lezen!

Liefs,

Ellen ❤️

1. Gosia:
    Super blog Ellen! Fijn dat je daar geniet
  2. Mees:
    14 augustus 2017
    Wow Ellen, super gaaf daar!! Leuk om je verhalen te lezen, geniet!
  3. Nicole:
    14 augustus 2017
    Ik lees met plezier hihi leuk om zo mee te 'reizen' en succes in de IKEA !
  4. Edwin:
    American woman!
  5. Henk:
    14 augustus 2017
    Toch een goeie plek gevonden meid !
  6. Dorrie:
    14 augustus 2017
    Leuk om jouw belevenissen te kunnen volgen!
    Veel plezier en succes daar.