TRAVELLING (Blog 5)

25 november 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Hey!

Een tijdje geleden alweer dat ik heb geschreven, maar ik heb weer veel leuke dingen gedaan en daar ga ik allemaal over vertellen. Allereerst, het is nu officieel herfst in San Francisco (nooo). De warme en aangename stranddagen zijn nu echt voorbij. Wel schijnt gelukkig de zon nog af en toe, waardoor het prima weer blijft om de toerist uit te hangen in San Francisco. Waar ik nog steeds niet op uitgekeken ben. Je blijft maar nieuwe, mooie dingen ontdekken in deze stad. Maar ik begin bij de tripjes die ik afgelopen tijd heb gemaakt: Los Angeles en Yosemite National Park & Lake Tahoe. Wees gewaarschuwd, deze blog wordt lang.

LOS ANGELES

Van donderdag 19 tot en met maandag 23 oktober ben ik samen met Winnie naar Los Angeles gevlogen vanaf Oakland (buurtstad van San Francisco, vliegen was goedkoper vanaf hier). De vlucht duurde ongeveer een uurtje en we kwamen in de avond aan. De stad is zo lang en breed dat we vanuit het vliegtuig ook alleen maar de stadslichten konden zien. Eenmaal geland wisten we een goedkope Uber te krijgen naar ons hotel. Het vliegveld is midden in de stad, dus we hebben niet lang hoeven reizen. We sliepen in het stadsdeel Santa Monica, dit hebben we gekozen omdat vanuit hier alle highlights het makkelijkst te bereiken waren. Verder heeft LA nog meer bekende stadsdelen zoals Hollywood, Beverly Hills en Venice. We hadden een erg leuk hotelletje met een goede prijs voor LA.

De volgende dag begonnen we met een heerlijk ontbijtje bij de keten ihop (de echte american pancakes) en vervolgens gingen we door naar de Hollywood Sign. Het was nog best moeilijk om de perfecte foto-voor-de-hollywood-sign-plek te vinden. Daarvoor moest je namelijk best dichtbij komen. Dit kon door erheen te hiken, maar je kon ook een lieve Uber driver vinden die bereid was door de kronkelwegjes te rijden. Onze eerste poging mislukte, we werden bij de Griffith Observatory afgezet door de Uber driver. We hadden vanaf daar wel echt een prachtig uitzicht, maar waren nog steeds niet waar we wilden zijn. Zielig keken we naar de Hollywood Sign in de verte. Vervolgens nog een Uber besteld die ons wel super dichtbij bracht en waar we ook onze Hollwood Sign foto’s hebben gemaakt (zie fotoalbum). Hierna liepen we naar beneden langs alle schattige villa’s die op een hele steile heuvel gebouwd waren, daarna lieten we ons weer ophalen door een Uber (want nauwelijks openbaar vervoer in deze megagrote stad) en die bracht ons naar de Walk of Fame. The Walk of Fame is de hele lange straat met vooral veel ketens en (toeristen)winkels, ook zie je de 2500 roze gekleurde sterren in de stoep met bekende film, televisie, muziek en theater artiesten. Persoonlijk vond ik het wel leuk om een keer gezien te hebben, maar je hebt het er al snel gezien. Het is niet meer dan 1 lange straat: de Hollywood boulevard. Die avond hebben we bij een erg lekker Mexicaans restaurant in Santa Monica dichtbij ons hotel gegeten.

Op dag twee gingen we naar de Universal Studios. Een attractiepark met vooral veel simulatieattracties gebouwd rondom de echte studio’s. In het park heb je verschillende werelden, zoals de Simpsons wereld, Despicable me met de minions, of de Harry Potter wereld inclusief een schattig nagemaakt Harry Potter dorpje waar van alles te koop is en het Hogwarts kasteel waarin een combinatie van achtbaan en simulatieattractie is gemaakt, wat echt geweldig was. Ook heb je meerdere andere acties zoals een waterbaan in een Jurassic Park omgeving, een The Walking Dead attractie met zombies (mijn favoriete serie), een dark-ride attractie van de film The Mummy en nog vele andere. Ook was er een studio tour, waarin je met karretjes door studio’s reed waar veel bekende films en series opgenomen zijn waaronder Jaws. Ook werd er veel over de filmwereld verteld en laten zien. Deze dag sloten we af aan de Hollywood Boulevard waar we afgesproken hadden met medestudenten die toevallig dat weekend ook in LA waren. We deden eerst cocktails en aten wat in een leuke, Mexicaans tentje en daarna pakten we een Uber naar een leuke bar waar we een gezellig stapavondje hadden.

Dag drie was een hele hete dag, het was ongeveer 38 graden. We begonnen de dag op de Santa Monica pier, waar we een beetje rondliepen. Vanaf daar zag je al de prachtige stranden die langs de kust van Los Angeles lopen. We liepen een stukje en kwamen erachter dat je op een hele makkelijke manier fietsen kan huren aan een soort onbemand ophaalstation. Dit hebben we gedaan en zijn toen naar het bekende Venice Beach gefietst. Nog even langs de Venice Canals en alle toeristische kraampjes gefietst en daarna de middag op Venice Beach en in de Stille Oceaan doorgebracht. Die avond gegeten bij Five Guys, de fastfoodketen waar ik altijd al heb willen eten en door de wereldbekende, duurste straat: Rodeo drive in Beverly Hills gelopen.

Op de laatste dag hebben we weer lekker ontbeten met een typisch Amerikaans ontbijtje: pancakes, sausages en scrambled eggs en hebben daarna de dag weer doorgebracht aan het strand: dit keer bij de Santa Monica pier. Aangezien het alweer enorm heet was en we ons realiseerden dat dit een van de laatste stranddagen in lange tijd was, ook hadden we voor ons gevoel alle highlights in LA ook gezien. Aan het eind van de midden vertrokken we weer richting het vliegveld waar we ook onze LA dodgers petjes hebben gekocht (yay!). LA, je was geweldig!

YOSEMITE

Samen met Adela, Kim, Michelle, Magda, Sofie, Winnie & Celine heb ik 29 en 30 oktober een bezoek gebracht aan Yosemite National Park. Yosemite wordt gezien als een van de mooiste national parks in de omgeving. Ik kende het park vooral van de achtergronden van het merk Apple. Op zondagmorgen hadden we al vroeg afgesproken bij het vliegveld van San Francisco, want daar huurden we onze auto’s. We reden met 2 auto’s richting het park. De rit duurde ongeveer 4 uur. Tijdens de reis en ook eenmaal aangekomen keken we onze ogen uit, want wat is de natuur toch adembenemend als je maar een paar uurtjes San Francisco uitrijdt. We sliepen in tenten die al klaargezet waren voor ons met verwarming (het kan er ‘s nachts gaan vriezen). We sliepen onder de bekende granietkoepel/rots genaamd de Half Dome of El Capitan. De vallei was echt prachtig. De eerste dag kozen we een bekende mist-trail hike. We wisten eigenlijk niet waar we aan begonnen want de hike was stijl en tamelijk zwaar. Achteraf kwamen we er ook achter dat deze hike vooral voor gevorderden was (yolo). Maar we voelden ons voldaan dat we het toch hebben gered heen en terug te hiken tot aan de top van de waterval die echt prachtig was. Het begon al vroeg donker te worden en we waren blij dat we weer op tijd terug waren. We aten ’s avonds pizza en chillden in het restaurant van de Half Dome Village waar we ook sliepen.

De volgende dag ontbeten we in het restaurant en vertrokken we met onze auto’s richting het bekende punt Glacier Point. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over ongeveer 1/3 deel van het hele park. Na veel foto’s (en nu dus ook een life supply aan goede Facebookprofielfoto’s) en genoten te hebben van alle prachtige uitzichten sloten we het weekend af met nog een korte hike: de Taft point trail. Deze trail liep door een erg mooi bos en kwam uit bij weer een nieuw uitzicht voor ons. Deze trail was erg rustig, we kwamen bijna geen mensen tegen (in Yosemite is het erg druk, in het begin had ik echt in gedachten dat het een groot park is waar je nauwelijks anderen tegenkomt. En het is zeker waar dat het park enorm is, maar je komt overal medetoeristen tegen). Toen we aankwamen bij het uitzichtpunt, zagen we een man balanceren op een aardig dun touw tussen twee grote rotsen met onder zich niks. Alleen de megagrote en diepe vallei. Ik durfde er niet naar te kijken. Gelukkig was hij gezekerd en heeft hij het overleefd. Op die prachtige plek hebben we geluncht (bagels en cream cheese!) en zijn daarna teruggelopen naar de auto’s. Ik mocht de terugweg rijden naar San Francisco, wat ik echt geweldig vond. Yosemite was echt geweldig en ik had me een betere mensen kunnen wensen om dit weekend mee door te brengen. Liefde voor jullie!

LAKE TAHOE

Van 11 op 12 november hebben we een bezoek gebracht aan Lake Tahoe, een 35 km lang en 19 km breed meer. Ook is het meer met 501 meter het op een na diepste meer van de VS. Het meer staat ook bekend om haar kraakheldere water. Deze keer gingen we met 20 man van de IEEC (studentenvereniging voor internationale studenten). Met 4 auto’s reden we in de vroege morgen weg vanaf het vliegveld van San Francisco. Dankzij een upgrade waren we blij verrast dat we een geweldige SUV mochten rijden. Hij rook nog nieuw en had alles wat we ons maar konden wensen, zelfs airco in de stoelen (ja wtf). We noemden hem Henk (liefde). Met dit bakbeest reden we (Magda, Winnie, Michelle, Lauren en ik) richting Lake Tahoe. De rit duurde 4 uur. Toen we aankwamen begonnen we gelijk aan de Rubicon Trail. Deze hike liep vlak langs het meer en eindigde bij een erg mooi strand. Tijdens deze trail hebben we genoten van het prachtige uitzicht (meer + de bergen). Na deze trail reden we op de terugweg langs een paar bekende uitzichtpunten, zoals Emerald Bay en Inspiration point. Daarna checkten we met de hele groep in bij het hostel. Dit hostel lag in het dorp South Lake Tahoe, aan het water en in de buurt van allemaal restaurants en de kern van het dorp. We hebben met de hele groep daarna gelukkig een paar tafels bij Applebee’s (restaurantketen in Amerika) kunnen bemachtigen. We sloten de avond af in de gemeenschappelijke ruimte van het hostel met een paar groepsspellen (haha was serieus heel leuk).

Even tussendoor, Lake Tahoe is een erg geliefde wintersportplek voor de Amerikanen. Door de bergen is het gebied erg geschikt hiervoor. Het dorpje South Lake Tahoe heeft ook een grote skilift met afgesloten gondels. Dit verwacht je helemaal niet, want toen wij er waren zagen we alleen sneeuw op de bergtoppen liggen.

Dag 2 zijn we naar de oostkant van het meer gereden. Een leuk weetje, Lake Tahoe ligt gedeeltelijk in California (westkant) en gedeeltelijk in Nevada (oostkant). Hier hebben we Sand Harbor bezocht, een mooi stuk natuur met een prachtig strand, helder water en mooie uitzichten. Jammer dat het niet warm genoeg was om in te zwemmen. We hebben hier nog even rondgelopen en vooral veel foto’s gemaakt. Daarna hebben we een stukje verderop op de terugweg naar Lake Tahoe South nog een hike gedaan en geluncht. Na de middag zijn we weer vertrokken richting San Francisco en ik mocht rijden yaaay. Lake Tahoe is zeker een must see op je rondreis door West-Amerika, een prachtig meer met prachtige natuur daar omheen.

IN SAN FRANCISCO

Verder heb ik ook nog een aantal nieuwe dingen in San Francisco gezien/gedaan. Ik heb voor het eerst in mijn leven Halloween gevierd – zie foto’s in mijn fotoalbum (blog 5).

Ook heb ik the Palace of Fine Arts bezocht, een grote toeristische attractie in SF. Dit is een monumentaal bouwwerk en ziet er prachtig uit. Je hebt echt het gevoel dat je ergens in Zuid-Europa loopt.

Wat ik ook bezocht heb is de City Hall van SF, dit is het stadhuis van San Francisco. De City Hall heeft een Franse stijl en is enorm groot. Een mooi bouwwerk in San Francisco, en is vanaf de Market Street (hoofdstraat van SF) erg goed te zien.

En dan iets wat al erg lang op mijn lijstje stond: Alcatraz Federal Penitentiary. De voormalige, streng bewaakte gevangenis gelegen op Alcatraz Island in de baai van San Francisco. Bekende gevangenen hebben hier gezeten, waaronder Al Capone. Persoonlijk vond ik dit erg interessant omdat ik onlangs ben geëindigd met de serie prison break en omdat ik geïnteresseerd ben in geschiedenis. Adela, Celine en ik deden de night tour. We vertrokken aan het begin van de avond op de Alcatraz ferry richting het eiland. Het was erg indrukwekkend om in het donker over dit eiland en in de gevangenis te lopen. Eerst kregen we wat algemene informatie over de gevangenis en de gebouwen op de gevangenis, daarna liepen we naar de cel blokken. We kregen een koptelefoon en liepen door de hele gevangenis. Je hoorde allemaal verhalen van oud-gevangenen en -bewakers, super interessant. Alles mocht aangeraakt en gefotografeerd worden. Alle cellen waren open, dus je kon er ook in als je wilde. Zeker de moeite waard om te bezoeken als je in SF bent en geïnteresseerd bent in geschiedenis.

Oja, en als laatste wil ik ook nog vertellen over de American Football game waar we een aantal weken geleden met de IEEC heen zijn geweest. De game was in Berkeley (ligt aan de andere kant van de baai): California Golden Bears tegen Washington State. Amerika is zo 'extra': een mega dweilorkest met ingestudeerd dansje, cheerleaders, en mascottes. Als je het mij vraagt: heerlijk haha. Van het spel American Football snapte ik zelf niet heel veel, maar we hebben wel een erg leuke avond gehad. Na afloop van de wedstrijd liepen we door de wijk met alle enorme fraternity en sorority huizen. De huizen waar de studenten wonen en feesten en waar de houseparty's zijn. Helaas is het als buitenstaander moeilijk om binnen te komen, dus gingen we naar een bar in Berkeley.

Nou, dit was hem dan, de blog die ik veel te lang heb uitgesteld. Heel snel kom ik met een nieuwe blog, want ik heb in de tussentijd al weer zoveel nieuwe dingen gedaan. Hopelijk vonden jullie het weer leuk dit te lezen en vergeet vooral niet bij foto’s te kijken! Bedankt voor het lezen.

Liefs,

Ellen ❤️

1. Rianne K.:
    25 november 2017
    Weer enorm genoten van jouw blog en de prachtige foto's van een fantastisch mooi landschap. Blijf genieten! 😘
  2. Tessa:
    Ellen wat jaloersmakend allemaal😱